Sunday, August 26, 2018

PERMOHONAN INSENTIF HARAPAN SISWA 2018 (SESI OGOS)

PERMOHONAN INSENTIF HARAPAN SISWA 2018 (SESI OGOS)
SKIM BANTUAN PENDAFTARAN IPT ] 

AGENSI: YAYASAN PELAJARAN JOHOR (YPJ) 


Dimaklumkan bahawa Permohonan Insentif Harapan Siswa (Dahulu disebut Skim Bantuan Pendaftaran IPT) bagi sesi Ogos 2018 untuk kemasukan pelajar baharu tahun 2018 telah dibuka mulai 26 OGOS sehingga 17 SEPTEMBER 2018. 

SYARAT-SYARAT PERMOHONAN : 

  1. Pemohon mestilah Warga Negeri Johor dan menetap di negeri Johor sahaja ; 
  2. Terbuka kepada penuntut tahun 1 (semester pertama) taraf Diploma dan Ijazah Sarjana Muda (Sepenuh Masa) yang melanjutkan pengajian ke mana-mana IPTA dan IPTS terpilih (Kolej YPJ, EduCity & Kolej Marsah) ; 
  3. Pemohon telah mendapat Surat Tawaran kemasukan daripada Institusi ; 
  4. Tempoh kursus yang diikuti adalah satu (1) tahun atau lebih ; 
  5. Pendapatan Ibu DAN Bapa / Penjaga tidak melebihi RM4,000.00 sebulan atau tidak melebihi RM5,000.00 sebulan jika tanggungan 5 orang dan ke atas ; 
  6. Pemohon hanya layak menerima bantuan pendaftaran sekali sahaja untuk setiap taraf pengajian ; 
  7. Pemohon tidak menerima apa-apa bantuan pendaftaran dari agensi-agensi lain. 

CARA MEMOHON :

LANGKAH 1 :
Pemohon WAJIB mendaftar Pra Permohonan terlebih dahulu. Sila (klik) Daftar Sekarang ! dan isikan lengkap.

[ PENTING: Pemohon yang tidak membuat Pra-Permohonan adalah dianggap tidak lengkap. ]

LANGKAH 2 :
Muat turun Borang Permohonan 
dan isikan lengkap. (Klik Sini) Muat turun Sekarang ! 

LANGKAH 3 :
Hantarkan BORANG PERMOHONAN beserta DOKUMEN SOKONGAN (baca senarai di bawah) yang telah lengkap dan DISAHKAN ke Pejabat YPJ sebelum atau pada 17 SEPTEMBER 2018. Borang dan dokumen juga boleh dihantar secara poslaju ke alamat YPJ (Sila rujuk sini).



SENARAI DOKUMEN YANG PERLU DIHANTAR :
  1. Borang Permohonan yang telah lengkap ; 
  2. Salinan Kad Pengenalan Pelajar ; 
  3. Salinan Kad Pengenalan Ibu dan bapa atau Penjaga ; 
  4. Salinan Surat Tawaran Kemasukan ke Institusi ; 
  5. Salinan Resit Pembayaran Yuran (bagi yang telah mendaftar) ; 
  6. Salinan Akaun Bank Islam (M) Berhad tanpa buku (PASSBOOK-LESS ACCOUNT) sahaja. [ Nota: 1. Salinan Resit Pembayaran BIMB Tidak Diterima. 2. Pelajar perlu membuka akaun Bank Islam jika tiada. ] 
  7. Salinan Slip Gaji atau Penyata Pendapatan Ibu DAN Bapa / Penjaga 
  8. Sekiranya Ibu dan Bapa atau Penjaga tidak mempunyai slip gaji (Bekerja Sendiri) ATAU tidak bekerja (Suri rumah / Pesara / Pencen / tiada punca pendapatan), sila muat turun Borang Pengesahan Pendapatan (klik) dan pemohon WAJIB melengkapkannya, seterusnya hendaklah disahkan oleh PesuruhJaya Sumpah / Pegawai gred A / Penghulu / yang setaraf dengannya ] ; 
  9. Salinan Sijil Kematian / Sijil Perceraian (jika berkaitan).
** Semua dokumen sokongan hendaklah disahkan oleh Pegawai profesional / Pegawai gred A / Penghulu / yang setaraf dengannya.

Keterangan lanjut, layari https://www.ypj.gov.my/ atau hubungi Bahagian Pinjaman YPJ di talian 07-2344355 atau emel : bantuanpendaftaran@ypj.gov.my

SEKIRANYA PEMOHON TIDAK MENERIMA SEBARANG SMS/EMEL DALAM TEMPOH 3 BULAN (WAKTU BEKERJA) DARI TARIKH TUTUP PERMOHONAN, PERMOHONAN ADALAH DIANGGAP TIDAK BERJAYA. 

" SELAMAT BERJAYA " 


Disediakan oleh: PERTUBUHAN MAHASISWA JOHOR 

Jom daftar keahlian PMJ. Hanya klik >>> http://www.mahasiswajohor.my/p/daftar-ahli.html

Related Posts:

2 comments:

  1. Macam mana nak tahu lulus atau tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keterangan lanjut, layari https://www.ypj.gov.my/ atau hubungi Bahagian Pinjaman YPJ di talian 07-2344355 atau emel : bantuanpendaftaran@ypj.gov.my

      Delete